شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۶۷۳
تاریخ انتشار : ۵۰ : ۱۷ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۱

به گزارش دیباچه ،مشکلات اقتصادی روی حوزه های مختلف جامعه از جمله سینما تأثیرگذاشته و سینمای کشور را با چالش های جدی مواجه کرده است. به همین دلیل تهیه کنندگان سینما ترجیح می دهند در شرایط نامناسب اقتصادی از عواملی در تولید کارهای خود استفاده کنند که ارزان باشند و به همین دلیل سطح کیفی تولیدات سینما و تلویزیون نسبت به گذشته با افت مواجه بوده است.«دیباچه» برای تحلیل و بررسی این موضوع با مسعود تکاور کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید:

مسعود تکاور در این زمینه گفت: اقتصاد رُکن اساسی در تحولات فرهنگی،اجتماعی و سیاسی در همه کشورهای جهان و از جمله ایران است. ما قبل از اینکه به مقوله سینما بپردازیم باید به  هنر توجه کنیم. در گذشته آقای « جعفری جلوه »  بحثی را دنبال می کرد به عنوان «هنر صنعت» که موضوع بسیار مهمی بود.این در حالی است که ما هنوز نتوانسته ایم هنر خود را به عنوان صنعت مطرح کنیم.ما باید بپذیریم که یکی از شاخصه های مثبت ایران در جهان سینما است.دلیل اصلی این موضوع نیز بن مایه فرهنگی و ادبیات نمایشی است که سینمای ایران از آن برخوردار است.این در حالی است که سینما از نظر صنعت موفق نبوده و نتوانسته مخاطب جذب کند و فروش بالایی داشته باشد.در این زمینه ما باید به دو زیرساخت فرهنگی هنری و اقتصادی و گیشه ای توجه  کنیم. متأسفانه ما روی هیچ کدام از این دو  زیرساخت اقدامات موثری انجام نداده ایم.

بیشتر بودن درآمد شاخ‌های مجازی از هنرمندان یک تحقیر بزرگ است /  با تئاتر درمانده و بی درو پیکر مواجه هستیم/ مدیریت سینما با ضعف‌های جدی مواجه است

کارگردان فیلم «کروکودیل» ادامه داد: ما هنوز هم وامدار بازیگرانی هستیم که سال ها قبل در کارهای مهران مدیری بازی کرده اند. در طول  این سال ها ما کی توانستیم امثال سعید آقاخانی،مهران مدیری،مهران غفوریان و نصرالله رادش را پیدا کنیم؟در آن مقطع زمانی بودجه و فضا برای ریسک بود. این در حالی است که در شرایط کنونی فضا برای ریسک کردن در سینما و تلویزیون ایران از بین رفته است.چرا فضا برای تولید «موقعیت مهدی» و یا «روز صفر» وجود ندارد اما فضا برای شیشلیک وجود دارد؟در برخی کشورهای جهان نوآوری ها روی حوزه های دیگر مانند مجسمه سازی،تئاتر و یا نقاشی می رود.در چنین فضایی بن مایه های فرهنگی و هنری در فضایی قرار می گیرد که میزان سرمایه گذاری نسبت به سینما در آنها کمتر است.امروز ما در تئاتر نیز به نتیجه نرسیده ایم وبا یک تئاتر درمانده و بی در و پیکر مواجه هستیم.جوانانی که وارد تئاتر می شوند پس از مدتی که درآن سردرگم هستند هیچ پیشرفتی ندارند و آن را رها می کنند.

این  کارگردان  تصریح کرد:اینکه یک فیلم در سینما فروش خوبی داشته باشد یک نقطه مثبت برای سینما است و کسی نباید نسبت به آن انتقاد داشته باشد.مردم پول می دهند و به سینما می روند تا از دیدن یک فیلم لذت ببرند. این یک نکته مثبت است. در چنین شرایطی وظیفه هنرمند است که با فیلمی مردم را بخنداند که دارای محتوا و ارزش باشد.مخاطب باید پس از دیدن چنین فیلمی احساس کند به درک و فهم وی افزوده شده و نه اینکه پس از پایان فیلم از خود سوال کند که با دیدن یک فیلمی چه دستاوردی به دست آورده است؟نکته دیگر اینکه ما در زمینه مدیریت سازمانی فاقد مدیریت بالا دستی هستیم و در این زمینه با ضعف های مشهودی مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که سازمان «اوج» وارد سینما شد، راندمان و کیفیت سینمای ایران را بالا برد.دلیل اصلی این اتفاق این بود که مدیرانی فهیمی در این سازمان وجود داشتند و از همه مهم تر این سازمان بودجه خوبی وارد سینما کرد.مهران مدیری و امثال مدیری از تلویزیون آمده اند. سوال اینجاست که چرا تلویزیون دیگر نمی تواند امثال مدیری را پرورش بدهد؟در پاسخ باید  گفت به دلیل اینکه بُن مایه،مخاطب و تبلیغات ندارد.برخی کارها که تولید می شود فاقد شعور است و تنها در آن بچاپ بچاپ است.تا زمانی که جلوی این بچاپ بچاپ ها گرفته نشود هیچ ارگان دولتی نمی تواند به سینما و تلویزیون ما کمک کند.کار به جایی رسیده که شاخ های فضای مجازی از هنرمندان کشور درآمد بیشتری دارند. این یک تحقیر بزرگ برای هنر کشور است.متأسفانه برخی در سینما تنها به دنبال این هستند که جیب خود را پر پول کنند و تا زمانی که این افراد در سینما حضور دارند نمی توان نسبت به اصلاح امور خوشبین بود.

گفت و گو از : احسان انصاری

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار